זכית, אתה המסמס המליון!

אתם משוטטים לתומכם באינטרנטים, כשלפתע מודעה צבעונית תופסת את עינכם. מובטח לכם פרס כלשהו אם רק תקליקו כאן, כי אתם הגולש המליון, או שאתם רק צריכים לפגוע בברווז או מכשיר סלולרי, או לבחור איזה מהדגלים הבאים הוא דגל ארצות הברית. לרוב, אתם ממשיכים הלאה, כי אתם אנשים בוגרים ומנוסים בגלישה. למעשה, סביר להניח שכלל לא שמתם לב לבאנר מרוב שאתם רגילים לכאלו, מרוב שבאופן לא מודע אתם כבר יודעים להפריד בין תוכן האתר לבאנרים שבו, ופשוט מסננים אותם החוצה.

אבל מה אם אתם לא גולשים מנוסים, או לא אנשים בוגרים? אולי אתם מקליקים, ושמחים על מזלכם הטוב שבזכותו אתם הגולש ה-מספר-עגול-כלשהו, או על הידע הרב שלכם שמאפשר לכם לזכור איך נראה דגל ארצות הברית, או הקורדינצייה המעולה שלכם שבזכותה הקלקתם על האייפון בדיוק בזמן. הגעתם לעמוד בו אתם מתבקשים לתת את המספר הסלולרי שלכם. אתם מקלידים ומקבלים הודעת סמס. לעתים נדרש אישור נוסף כלשהו (כמו שליחת סמס נוסף מצדכם), אבל יכול להיות שכבר בשלב זה אתם מנויים לשירות מתחדש בתשלום, שישלח לכם עוד ועוד הודעות, עליהן תשלמו.

מה טיב השירות? כאן יש גיוון: שאלות טריוויה, הורוסקופ, בדיחה יומית, קישור להורדת רינגטון, ועוד. לא תמיד יש קשר בין תוכן הבאנר המקורי שהקלקתם עליו לבין תוכן השירות שנרשמתם אליו. התנאים המלאים של השירות, כולל המילה שצריך לשלוח בסמס כדי לבטלו ולהפסיק את החיוב, נמצאים היכנשהו בתקנון, שמתחבא לו (אולי) בעמוד בו הכנסתם את מספר הטלפון שלכם. אבל כמו שכתבתי, עצם הסיטואציה בה אתם מקליקים על באנר כזה אומרת שכנראה אתם לא גולשים מנוסים או לא אנשים בוגרים. וזה קהל היעד המרכזי של שירותים כאלו, כמו שניתן להבין מתוכן הבאנרים.

מה השלב הבא? השלב הבא הוא שההורים או אתם מקבלים את החשבון מהחברה הסלולרית, ורואים שם סעיף לא ברור, של "שירותי תוכן", עם המחיר אותו יש לשלם. אם נרשמתם למספר שירותים, אין דרך לדעת זאת בחשבונית. אין גם דרך לדעת מהחשבונית מה שמות השירותים, מתי נרשמתם אליהם, כמה עולה הודעה וכמה הודעות קיבלתם, או מה המילה אותה יש לסמס ולאיזה מספר על מנת להפסיק את השירות. אם תתקשרו לחברה הסלולרית, תוכלו אולי לקבל חלק ממידע זה.

חשוב להדגיש שבנוסף לשירותים כמו אלה שתיארתי, ישנם שירותי תוכן נוספים, שתהליך ההרשמה אליהם שקוף, והתוכן שהם מציעים הוא תוכן אמיתי. מבזקי חדשות, עדכונים מהבורסה, עדכוני תנועה, וכן הלאה. גם הצבעה בתוכנית ריאליטי היא "שירות תוכן" סלולרי, שאת החיוב אליו רואים באותו מקום בחשבונית. עד אתמול, אם הייתם מתקשרים לחברה הסלולרית שלכם אחרי חשבונית מלאה בחיובים לא ברורים, היו נותנים לכם אופציה- לחסום את כל השירותים האלו. יותר לא תחויבו, וגם לא תוכלו להרשם לשירותים כאלה.

רק מה? עד היום החסימה הייתה גורפת, לגבי כל השירותים. אם אתה מנוי לעדכונים מהבורסה, לא תוכל לחסום את המכשיר לשירות "בדיחה ביום", למקרה שהילד שלך יירשם אליו באינטרנט. אם אתה רוצה להצביע ב"כוכב נולד", לא תוכל לחסום את המכשיר להורדת רינגטונים. אם אתה רוצה לתרום באמצעות הסלולרי לארגון צדקה, לא תוכל לחסום את שירות האסטרולוגיה. חסימה מוחלטת של הקו לחיובים נוספים, או שהוא פרוץ לחלוטין. אין אמצע.

היום נכנסו לתוקפן הוראות חדשות של משרד התקשורת בנושא הזה ובנושאים אחרים הקשורים בתקשורת סלולרית. בקצרה, כל לקוח סלולרי יקבל מהחברה שלו טופס אותו יצטרך למלא, ובו הוא מציין לאיזה סוג של שירותים הוא מוכן להירשם ולאילו לא. למשל, תוכלו לאשר שירותים חד פעמיים כמו הצבעה בתוכנית ריאליטי, תרומה באמצעות סמס, או הורדת רינגטון ולחסום את אותם שירותים "מתחדשים", ששולחים אליכם סמסים באופן יומי או שבועי עד שתורו להם להפסיק, או להפך. תוכלו לחסום את כל השירותים, לאפשר את כולם או כל צירוף אחר שיעלה על דעתכם (בכתבה שצירפתי יש פירוט של סוגי השירותים). ומה שחשוב: מי שלא ימלא את הטופס, אוטומטית ייחשב כמי שסירב מראש  לכל סוגי השירותים. המצב עד כה היה הפוך: מי שלא עשה צעד בנושא נחשב למי שהסכים, למרות שסביר יותר להניח שבכלל לא ידע שחיובים כאלה עלולים לצוץ.

זהו צעד מצויין מצד משרד התקשורת, לדעתי. צעד שנועד להגן על הצרכן וליצור שקיפות בינו ובין מספק שירות. וכאן נכנס סיפור אישי:

לפני כשבועיים ביקרתי במוקד של החברה הסלולרית שלי. אני לא מציין כאן את שם החברה כי לא באתי לתקוף אותם אישית, וגם כי אני די משוכנע שבמוקדים של המתחרות המצב דומה. בכל אופן, הייתי במוקד כדי לקבל תמיכה במכשיר. בעודי ממתין וצופה בוידאו במכשירי, ניגשה אלי נציגה והסבירה לי על החוק החדש. היא הציעה לי לחתום על טופס שאני מסכים להשאיר את האופצייה להרשם לשירותים כאלה פתוחה. אמרתי שאני דווקא מעדיף שהאופציה תהיה סגורה.
היא הציצה לעבר המכשיר שלי, ואמרה: אבל אני רואה שאתה צופה בוידאו. לא תוכל יותר לצפות בוידאו אם לא תחתום!
זה נכון באופן מאוד חלקי. יש שירותים שמהותם היא שליחת לינק ללקוח ובו וידאו מבוקש. אני צפיתי בסרטון שהעברתי מהמחשב למכשיר, דבר שהחוק החדש כלל לא משפיע עליו. יכולתי גם לגלוש לאתר כמו יוטיוב ולראות סרטון. כל עוד לא עשיתי זאת באמצעות שירות שאמור לחייב את החשבון הסלולרי שלי, החוק החדש שוב לא רלוונטי. אמרתי את זה לנציגה בקצרה.
היא המשיכה: אבל מה עם רינגטונים למשל? לא תוכל יותר להוריד רינגטונים!
אמרתי שאני לא מוריד רינגטונים בתשלום והוספתי שוב שאני מרוצה מהתקנות שיהיו, ומעוניין בכך שהכל אצלי יהיה חסום.
בשלב זה היא ממש התעקשה: אבל גם לא תוכל להוריד אפליקציות מהמארקט, וה-waze  (אפליקציית ג'י פי אס פופולרית) לא יעבוד לך, ולא תוכל לשחק אנגרי בירדז…
אלו כבר שטויות מוחלטות. הצבתי בפניה שאלה:  אם אני  מחבר את הסלולרי לרשת wi-fi, מתחבר למארקט ומוריד אפליקצייה שהיא בחינם, כיצד זה עניינה של הכנס-שם-חברה-סלולרית-כאן, או של משרד התקשורת? לכם אפילו אין דרך לדעת מה הורדתי, בטח לא לשלוט על זה בשום צורה.
היא: אה, אני לא יודעת. מה שאני הבנתי זה שלא תוכל לעשות שום דבר מהדברים שאמרתי.
אני: אז אם את לא יודעת ולא הסבירו לך עד הסוף, ואת אמורה לשכנע אותי לחתום, איך אני אמור להשתכנע?
היא התייאשה ממני והלכה.

השיחה איתה הזכירה לי את הסיפור על ה"וירוס" הזה, שהסתובב ברשת בסביבות 2007:

"אם קיבלתם אי מייל בשם re:re:re:xxxyoungblondxxx, אל תפתחו אותו ומחקו אותו באופן מידי, לאחר מכן כנסו במהרה לסל המחזור ומחקו אותו גם משם.
קובץ זה הוא מסוכן ביותר ולא רק שהוא ימחק את כל הארד דיסק שלכם, הוא גם ימחק את כל הדיסקטים הישנים שנמצאים בתוך המגירות במרחק 10 מטר ממנו, את כל הדיסקים שצרובים במוסיקה שהורדתם מהאינטרנט, ואת כל כרטיסי הזיכרון במצלמות דיגיטליות הנמצאות במרחק של עד 20 מטר מהמחשב, במצב צילום אוטומטי (גם אם הן כבויות!)

הוא יבטל את המגנוט בכל כרטיסי הפלסטיק שיש לכם בארנק, כולל הכרטיס המוזהב של קופת החולים.הוא יעשה שריטות על כל הדיסקים המקוריים שלכם באמצעות גלים תת קוליים ויצנזר בריבועים כל חזה חשוף שמופיע באוסף הפורנו שלכם. הוא ישתה לכם את כל הבירה ויעשה לכם חורים באגזוז של האוטו,מה שיגרום לו להישמע כמו מנוע באוטו של ערסים.

אם קובץ זה יפתח על מחשב בעל מערכת הפעלה "ווינדוס 95" ומטה הוא יתכנת את הטלפון שלכם לחייג מספרים בעלי קידומת 050 בלבד ישאיר את הקרש למעלה, וינמיך בחצי את הווליום בטלוויזיה. הוא יגרום לקומקום החשמלי להפסיק לעבוד ב 50 מעלות, הוא יפזר לכם חול של ים מסביב למיטה ואבק במקומות שניקיתם ביום שישי…"

וכן הלאה. מה שמצחיק (אותי) בהודעה הזו הוא לא הסיפורים המופרכים על הבירה, אלא הדברים שיש אנשים שיאמינו להם: למשל שוירוס יכול למחוק תוכן של מצלמה שנמצאת בקרבת המחשב. באבל בעצם, וירוס גם לא יכול לעשות שום דבר כשלא הורדת את הקובץ למחשב והפעלת אותו. ההוראות הקפדניות למחיקת הוירוס בעצם מגוחכות באותה מידה, וכנראה שהוראות מטופשות כאלה הן מה שהניע את הכותב האלמוני לכתוב את הפארודיה הזו מלכתחילה.

חשוב לי להדגיש משהו: אני לא מאשים את הנציגה. היא עושה את העבודה שלה, וכנראה לא משקרת ביודעין אלא הממונים עליה לא הסבירו לה עד הסוף. יותר מזה, המשימה שהוטלה עליה היא להשיג כמה שיותר חתימות על המסמך, ואולי גם נתנו לה "טכניקות שכנוע" שגויות שאת חלקן ניסתה להפעיל עלי. לא אתפלא גם אם השכר שלה תלוי באופן זה או אחר במספר האנשים שתצליח לשכנע לחתום.

אבל אני כן כועס על החברה הסלולרית, והנה הסיבה: לא ציינתי את זה קודם אבל כחצי מהתשלום על "שירותים נוספים" הולך לחברה הסלולרית. עוד חלק (קרוב לחצי) הולך לחברה שמפעילה את השירות, ואחוזים בודדים עוברים לחברת ביניים, שמספקות את התשתית לשירות. החוק החדש לא רק יפגע בחברות שמפעילות את השירותים האלו, אלא גם בחברות הסלולריות עצמן. בגלל זה הם לחוצים להחתים כמה שיותר אנשים. בגלל זה גם בטופס שקיבלתי מהנציגה היו שתי אפשרויות בלבד- בניגוד לטופס שנקבל בדואר שיכלול יותר אפשרויות.

ואיפה הכל מתחבר? בארגונים שעושים כסף מחוסר הידע של אנשים. בהתחלה מדובר בחברה שמפעילה את השירות, שמעצבת מלכודת חוקית שנועדה בעיקר ללכוד בני נוער וילדים, ובאופן כללי לאנשים שלא מבינים למה הם מסכימים. אחר כך מדובר בחברות הסלולריות, התמימות לכאורה, שכאשר משרד התקשורת מפעיל רגולציות מוצדקות בנושא, מנסות לשכנע אנשים לוותר מרצונם על האפשרות שלא להיות מחוייבים, וגם כאן זה נעשה על ידי זה שהם בונים על חוסר-הידע של הלקוחות.

רוב האנשים במוקד, אגב, חתמו על המסמך בלי לחשוב פעמיים.


כתיבת תגובה